Är det dags att skaffa sin egen lokal och öppna en egen mäklarbyrå? Ja, då är det även dags att fundera på inredning och hur företaget ska framställa sig för kunden.
Öppen planlösning
Det känns mycket friare att prata husköp och försäljning när det sker på en öppen plats. Den kan kännas lite som man luras och pratar hemligheter om alla mäklare har sina egna kontor med stängda dörrar. Med öppna kontor kan man visa upp allt företaget gör, inte bara du och du får också in mer ljus vilket alltid är positivt.
Visa upp området
Ta kort eller köp in kort på området som du är verksam inom. Om du redan har sålt några hus kan du även visa upp dessa (såvida ägarna tillåter det). Häng upp bilderna som tavlor i fönster och runt din arbetsplats.
Du kan också trycka upp en karta över området eller områdena där din fastighetsbyrå verkar och sätta små markörer på alla platser där ni har bostäder till salu. Se bara till att uppdatera tavlan. Den kan vara en dragningskraft för personer i väntrummet och ge dig chansen att få visa bostäder som dina kunder inte var intresserade av till en början.
Skyltning
Se till att ni har bra skyltar utanför och innanför byrån. Du kan köpa en laserskuren logotyp eller skylt med firmanamnet och hänga upp på fasaden eller väggen. Det gäller att ha en snygg och lockande skylt som passar företaget och er bransch. Faktum är att logotypen är en viktig del av företaget, så man vill inte få den här delen fel.
Inredning
Håll det gärna modernt och enkelt om du ska sälja vanliga hus och lokaler. Startar du en specialistbyrå kan dock inredningen se annorlunda ut. Förmedlar du bara bostäder i varma länder som Thailand och Australien kanske det ska vara en lite mer asiatisk stil på inredning för att visa att du vet allt som finns att veta om dessa platser. Säljer du gamla brittiska herrgårdar ska du ha pampiga, äldre möbler som får hela kontoret att se lyxigt ut.