Att jobba som mäklare kan vara en tuff bransch. Går ekonomin ner så är det färre som väjer att köpa hus och är ekonomin på topp så tävlar alla mäklar i kommun och utanför efter att få sälja. Det gäller att marknadsföra sig själv bra så man står ut från mängden.
Tänk på ryktet
Försök alltid att hålla god ton med dina kunder, även de mest spydiga och besvärliga. De kommer sedan att prata om dig med sina vänner och beroende på ditt beteende kan du vara den de ringer när de själv letar bostad eller vill sälja.En kunde sprider ofta dålig information mycket mer än god så även om du har gott rykte behöver det inte leda till många fler jobb. Men hellre det än att du tappar anseende i kommunen.Något man kan göra till sina toppkunder, de som köpt/sålt mest eller gett dig största inkomsten, är att behandla dem som VIP: s. Ge dem gåvor av olika slag för att bekräfta ett gott samarbete och viljan att göra affärer igen. Eller så erbjuder du gåvor till alla som tar del av dina tjänster. Hos Driva & Lehmanns hittar du företagsgåvor av alla slag. Säkerligen hittar du något som passar att ha på kontoret eller skicka dina allra bästa kunder.Tillåt dem att ställa orimlig krav och försök lösa dem, även om du vet att det inte går. Hitta alltid saker att prata om med dem, läs upp om ämnen de gillar så ni kan prata om deras favoritintressen och så vidare.
Följ god marknadsföringssed.
Följ sederna när du ska marknadsföra. Det är lätt att vilja använda sina kunders glada miner när de fått huset de önskade, eller skryta om ett visst hus som du har tagit hand om och lyckats sälja för högt pris. Det är väldigt viktigt att alltid få personernas medgivande om du tänker använda dem i marknadsföringssyften. De ska vara välinformerade om vad du marknadsför och hur deras citat/bilder ska användas.Vilka kanaler man sedan väljer beror på budget och vilka kunder du satsar på. Detta kan man ta redan på genom att analysera marknaden. Sociala medier brukar inte ge så mycket nya kunder men det är ett enkelt och billigt sätt att sprida information om en själv. Här är det nästan enklast att anlita en specialist inom marknadsföring för att få bästa resultatet.